lunes, 6 de junio de 2016

APRENEM EL BALL DE BASTONS




Es tracta d'una dansa folklòrica pròpia d’espais festiu, que simbolitza la interpretació de dos bàndols lluitant, fent diferents moviments i alternant la lluita amb l’entrecreuament de bàndols. Així doncs, és un ball molt popular estès per molts pobles de tota Catalunya. Un dels elements principals són els bastons, amb els quals vas picant entre ells al ritme de la música. L’estructura bàsica dels balls de bastons acostuma a ser una doble renglera de vuit balladors, podent afegir grups addicionals de quatre balladors. La vestimenta que s’acostuma a portar són espardenyes, pantalons blancs, faldellí, faixa de color, camisa blanca i mocador de color creuat al cap. Per últim, la música que s’emplena són melodies senzilles i molts cops repetitives, i solen anar acompanyades d’instruments musicals com ara: el tabal i la gralla.

Es tracta d'un patrimoni cultural, i a la vegada de caràcter folkclòric que es pot portar terme a partir de qualsevol edat. Els materials que he necessitat per portar a terme aquesta proposta han estat  dos bastons de fusta, música típica del ball, un tros de vídeo ballant la dansa i una diapositiva visual sobre la informació general de què és el Ball de bastons. A partir d'aquí, els infants hauran d'aprendre els passos principals del ball, tot coordinant l'esquema corporal juntament amb els bastons, instrument principal del ball; i al mateix moment, hauran de seguir el ritme de la cançó. A més a més, es treballarà d'alguna manera més vivencial i des de la seva pròpia experiència donant-li un valor i/o significat al folklore que tenen més proper, per tal de poder identificar-se amb ell. Aquesta és una proposta que potencia el treball en equip entre tots plegats. A més a més, abans era considerat com un valor de violència i en l’actualitat es fa servir com una eina més lúdica i sabem que el joc és un mitjà positiu per l’aprenentatge dels infants.

Per a més informació: 
https://drive.google.com/file/d/0B2Cm5liFmLDNUVQyb1R0bHB3dGs/view?usp=sharing

No hay comentarios:

Publicar un comentario